Reizen in Frankrijk
Deels overdekt zonnedek
Gratis koffie en thee gekoeld (bruisend) water 24/7
Individueel regelbare airconditioning
Tijdens deze 15-daagse fietstocht door Vlaanderen en het noorden van Frankrijk, fietst u door een grote variatie aan landschappen van Brugge naar Parijs, door gebieden die nog niet overlopen zijn door massa’s toeristen. De reis begint in België in het prachtige Brugge en volgt de geschiedenis van het middeleeuwse Gent, het wandtapijt in Oudenaarde, het erfgoed van Vincent van Gogh, aangevuld met een lekker Belgisch biertje aan het einde van uw dagelijkse fietstocht. Hoogtepunten in Frankrijk zijn de strijdvelden uit de Eerste Wereldoorlog, de gedenktekens in de Somme vallei, het […]
Prachtig fietsen in België en Noord-Frankrijk
Herinneringen aan de Eerste Wereldoorlog
Geniet van Parijs, de Lichtstad
Premiumschepen met max. 20 tot 24 passagiers
Tijdens deze 15-daagse fietstocht door Vlaanderen en het noorden van Frankrijk, fietst u door een grote variatie aan landschappen van Brugge naar Parijs, door gebieden die nog niet overlopen zijn door massa’s toeristen.
De reis begint in België in het prachtige Brugge en volgt de geschiedenis van het middeleeuwse Gent, het wandtapijt in Oudenaarde, het erfgoed van Vincent van Gogh, aangevuld met een lekker Belgisch biertje aan het einde van uw dagelijkse fietstocht.
Hoogtepunten in Frankrijk zijn de strijdvelden uit de Eerste Wereldoorlog, de gedenktekens in de Somme vallei, het kasteel van Chantilly met zijn kunstgalerie Museum Condé dat een van de mooiste collecties schilderijen in Frankrijk herbergt, en – natuurlijk – het prachtige Parijs, de levendige Lichtstad.
De fietstochten gaan door licht bebost heuvellandschap, langs de rivieren Schelde, Somme, Oise en Seine. De scheiding tussen de stroomgebieden Schelde en Seine duiden ongeveer de grens aan tussen België en Frankrijk.
Naast de vele pittoreske dorpjes die u elke dag – zowel fietsend als wandelend – bezoekt, staat ook het volgende op het programma:
Het schip – uw varende hotel
Tussen het fietsen door, vaart u stukjes mee met het schip, dat iedere dag naar een nieuwe bestemming gaat. U dineert, slaapt en ontbijt aan boord. Elke dag krijgt u een lunchpakket mee en kunt u kiezen tussen een langere en kortere fietstocht. Een dag meevaren behoort ook tot de mogelijkheden. Er zijn E-bikes te huur, deze tour zal worden aangeboden als een E-bike only tour.
Begeleid fietsen
Onder begeleiding van een ervaren reisleider bezoekt u, samen met de groep, tijdens de dagelijkse fietstochten interessante plaatsen en bezienswaardigheden. Tijdens de fietstocht hoort u alles over wat u onderweg tegenkomt. U kunt er ook voor kiezen om de fietstochten zelfstandig te fietsen in uw eigen tempo met behulp van de gratis Ride with GPS app en onze BBT fietskaart (beschikbaar aan boord).
Gedeeltes die cursief gedrukt zijn, worden door het schip afgelegd.
Alle afstanden zijn ‘geschatte afstanden’ van aanbevolen fietstochten. De reisdetails zijn behoudens wijzigingen, o.a. als gevolg van nautische, technische of meteorologische oorzaken.
Dag 1: Brugge (22 km)
Inschepen en inchecken is om 13.00 uur in de haven van Brugge. Na een kort welkomstpraatje en eerste kennismaking met de bemanning om 14.00 uur, is het tijd voor het afpassen van uw fiets en een proefritje rond Brugge. Na het diner neemt de reisleider u mee voor een korte wandeling door het centrum van de stad.
We adviseren u om één of meerdere dagen eerder naar Brugge te komen, zodat u alle tijd hebt om deze historische stad te ontdekken. De stad, die op de UNESCO-werelderfgoedlijst staat en treffend de ‘Parel van Vlaanderen’ wordt genoemd, vraagt om een bezoek aan een van de vele Brugse musea. Gewoon genieten van de prachtige schoonheid en cultuur van deze onvergetelijke stad vanaf een gezellig terrasje kan natuurlijk ook.
Dag 2: Brugge – Aalterbrug | Aalterbrug – Gent (34 of 44 km)
Na het ontbijt begint u aan uw eerste echte fietstocht. U zigzagt door charmante bossen en weilanden. Halverwege het kanaal tussen Brugge en Gent ligt het schip op u te wachten. Als iedereen aan boord is, wordt het anker gelicht om verder te varen naar Gent. Hier kunt u ‘s avonds met een kleine rondvaartboot een mooie tocht maken door het historische centrum.
Gent is een levendige universiteitsstad, ook met een rijk verleden. De stad vindt haar oorsprong in de Romeinse tijd, aan de samenvloeiing van de Leie en de Schelde. Deze gunstige ligging resulteerde in een grote welvaart door de jaren heen, die zijn hoogtepunt beleefde aan het einde van de 13e, begin 14e eeuw. De textielproductie bracht grote rijkdom met zich mee. In het centrum van de stad zijn veel oude patriciërshuizen bewaard gebleven. In de Klompenmakershal (1425) kwamen vroeger textielhandelaren samen. De grote kerk van Gent, de Sint-Baafskathedraal, is opgebouwd gedurende verschillende eeuwen en daardoor in verschillende stijlen. In de kathedraal zijn een aantal meesterwerken van de middeleeuwse schilderkunst te bewonderen, waarvan de ‘Aanbidding van het Lam’ van Jan van Eyck de bekendste is.
Dag 3: Gent – Oudenaarde (46 of 53 km)
Vanochtend fietst u terug naar het centrum van Gent, waar u met een rondvaartbootje een mooie tocht door het historische centrum kunt maken. Aan het einde van ochtend stapt u weer op de fiets, verder naar Oudenaarde. Deze kleine stad, op de grens van wat het Frans-Duitse Rijk was, was onvrijwillig getuige (en slachtoffer) van vele oorlogen. Omdat het vaak in de vuurlinie lag, was er altijd wel iemand op de uitkijk. Het standbeeld van de beroemdste waker, Hanske de Krijger, staat nog steeds op het prachtige stadhuis. Dit stadhuis werd gebouwd in de eerste helft van de 16e eeuw en is een van de mooiste van Vlaanderen. De stijl is Brabants laatgotisch, het materiaal dat werd gebruikt voor de bouw is zandsteen uit Balegem. Oudenaarde wordt ook wel de stad van de tapijtwevers genoemd. De wandtapijten zijn beroemd over de hele wereld. Voordat u Oudenaarde bereikt, bezoekt u een interessante archeologische plaats (van een oude abdij) Ename, gelegen aan de oostkant van de Schelde.
Dag 4: Oudenaarde – Doornik (Tournai) (42 km)
Voordat we Oudenaarde achter ons laten, bezoekt u het mooie stadhuis. Daarna volgt u de Schelde stroomopwaarts waarbij u de taalgrens naar het Waalse deel van België oversteekt. Hier spreken de mensen Frans en hebben dorpen, steden en gemeenten een Franse naam. De bestemming van vandaag is Doornik of Tournai, een van de oudste steden van België. Doornik stond tot het begin van de 17e eeuw onder Frans bestuur. Net als in Oudenaarde werd ook hier, na de achteruitgang van de textielindustrie, het wandtapijt belangrijk.
In 1940 werd het hele stadscentrum verwoest bij een Duitse luchtaanval, maar de renovatie van het stadscentrum is zeer succesvol verlopen. Vooral de Notre Dame kathedraal (12e en 13e eeuw) is een bezoek waard. Ook de belfort, gebouwd rond 1200, is prachtig. Vandaag is er geen diner aan boord. U kunt kiezen uit een van de lokale restaurants.
Dag 5: Doornik (Tournai) – Bleharies | Bleharies – Pont Malin (41 of 53 km) | Pont Malin – Arleux
Tijdens het ontbijt vaart het schip in de richting van de Belgisch-Franse grens, door het zogenaamde ‘witte land’, waar al sinds de Romeinse tijd (wit) kalksteen wordt gewonnen. Rondom het dorp Bleharies aan de grens begint de fietstocht van vandaag. De tocht gaat door open agrarisch land, door kleine mijnwerkersstadjes richting Lewarde, waar een mijnmuseum kan worden bezocht. U overnacht in Arleux.
Dag 6: Arleux – Havrincourt (41 of 53 km)
Het schip verlaat het Canal du Grand en volgt nu Canal du Nord. De aanleg van dit kanaal was al gepland in 1903, maar het duurde tot 1966 om de werkzaamheden af te ronden. Het werd aangelegd ter vervanging van het oudere en kleinere Canal de St. Quentin, dat in 1801 door Napoleon werd aangelegd om de steenkool uit de mijnen naar het noorden te vervoeren. De fietstocht leidt naar de stad Cambrai, ooit een Romeinse provinciehoofdstad en een belangrijke bestemming voor pelgrims. Bezienswaardig zijn de indrukwekkende gerestaureerde gebouwen van het stadsfort, gebouwd onder koning Karel V. Later fietsen we naar het hoogste punt van het Canal du Nord, waar het schip op ons wacht en hier wordt de nacht doorgebracht.
Dag 7: Havrincourt – Péronne (40 of 53 km)
Het Canal du Nord is voorzien van 2 tunnels, waar het schip doorheen moet varen. De langste is de tunnel van Ruyalcourt, ruim 4 kilometer. Vandaag vaart het schip (met ons aan boord) door deze tunnel. Boven de tunnel is de waterscheiding tussen de rivieren Schelde en de Somme.
Vanaf hier gaat het schip weer stroomafwaarts richting Péronne. Na het passeren van de tunnel stapt u op de fiets voor een tocht door de vallei van de Somme; een dunbevolkt open, glooiend landschap. Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog was dit gebied de frontlinie van de strijd rond de Somme. U fietst verder naar Péronne.
Dag 8: Péronne
Vandaag blijft het schip net buiten het charmante stadje Péronne liggen. U heeft de hele dag de tijd voor alle bezienswaardigheden, zoals het mooie plein en de kerk, het kasteel en het interessante ‘Grande Guerre’ museum.
Dag 9: Péronne – Épénancourt | Épénancourt – Noyon – Pont l’Évêque (39 of 51 km)
Tijdens het ontbijt vaart u met het schip naar het dorpje Épénancourt. Hier stapt u op tijd op de fiets voor een mooie rit door het licht glooiende, open landschap naar het stadje Ham en langs de rivier de Somme en andere dorpjes. Bestemming is Noyon met zijn imposante kathedraal.
Dag 10: Pont l’Évêque – Compiègne (36 of 45 km)
Vanuit Pont l’Évêque zet u koers naar Compiègne. U rijdt door het bos van Ourscamp en steekt de rivier de Aisne over waar het bos van Compiègne begint. Hier, bij ‘Clairière de l’Armistice’, hebben Franse en Duitse generaals het verdrag ondertekend om de Eerste Wereldoorlog te beëindigen. U kunt het kleine, maar interessante museum bezoeken dat dit verhaal vertelt. Al snel komt u in Compiègne aan. De stad heeft haar prachtige gebouwen te danken aan de nabijheid van Parijs en de grote bossen, waar de Franse koningen graag verbleven en jaagden. De tuinen van het Chateau de Compiègne zijn zeker een bezoek waard. Vandaag is er geen diner aan boord. U kunt kiezen uit een van de lokale restaurants.
Dag 11: Compiègne – Pont-Sainte-Maxence (45 km of 55 km)
Vandaag fietst u eerst door het bos ten zuiden van Compiègne, waarna u de vallei van de Oise verder stroomafwaarts volgt in de richting van Pont-Sainte-Maxence. Middenin het bos ligt het stadje Pierrefonds, waar u de buitenkant van het gelijknamige ‘Disney-achtige’ kasteel kunt bewonderen. Pont-Sainte-Maxence dankt zijn naam aan het feit dat het hier in de Middeleeuwen een van de weinige bruggen over de Oise was. Het werd een overnachtingsplaats voor kooplieden en koningen, die onderweg waren tussen Vlaanderen en Parijs.
Dag 12: Pont-Sainte-Maxence – Creil | Creil – Beaumont (40 of 54 km)| Beaumont – Auvers-sur-Oise
Tijdens het ontbijt vaart het schip naar Creil, vanwaar u kunt fietsen naar het prachtige en beroemde kasteel van Chantilly, dat ook bekend staat om het paardenrennen, de koninklijke stallen en om zijn kunstgalerie – het Musée Condé – die een van de mooiste schilderijencollecties van Frankrijk herbergt. Na het bezoek fietst u verder door het bos.
Als u de korte fietsoptie neemt, wordt u opgehaald door het schip in Beaumont. De lange optie steekt de Oise over en volgt de rivier naar Auvers-sur-Oise, waar Vincent van Gogh de laatste dagen van zijn leven doorbracht en waar hij en zijn broer Theo op het kerkhof begraven liggen. U hebt de mogelijkheid om het graf van Van Gogh op de plaatselijke begraafplaats te bezoeken tijdens een korte avondwandeling. Deze streek was erg populair bij impressionistische schilders.
Dag 13: Auvers-sur-Oise – Parijs (Bougival/Rueil) (42 of 46 km)
U kunt eerst even tijd doorbrengen in Auvers om te zoeken naar ‘de ziel van Van Gogh’. Vervolgens fietst u, vol impressionistische indrukken, richting Parijs. Er is tijd voor lunch in Conflans Sainte Honorine, waar de Oise en de Seine samenvloeien. Conflans is sinds de 19e eeuw een belangrijk scheepvaartcentrum in Noord-Frankrijk. ‘s Middags fietst u naar het kasteel van Saint-Germain-en-Laye, vanwaar u een prachtig uitzicht heeft over Parijs. Daarna gaat u verder langs de rivier naar Bougival, waar u zult overnachten.
Dag 14: Parijs (Bougival/Rueil) – Parijs
Vandaag vaart het schip voor de laatste keer op de Seine, stroomopwaarts naar Parijs. Het is niet ver in vogelvlucht, maar de Seine maakt hier een aantal grote bochten. U vaart door het centrum van Parijs. De rest van de dag kunt u naar eigen wens invullen. U kunt de stad met de metro verkennen, of een rondrit met de bus maken die u langs alle grote bezienswaardigheden voert.
Dag 15: Parijs
Einde van de reis: afscheid en van boord, na het ontbijt tot 9.30 uur.
Gedeeltes die cursief gedrukt zijn, worden door het schip afgelegd.
Alle afstanden zijn ‘geschatte afstanden’ van aanbevolen fietstochten. De reisdetails zijn behoudens wijzigingen, o.a. als gevolg van nautische, technische of meteorologische oorzaken.
Gedeeltes die cursief gedrukt zijn, worden door het schip afgelegd.
Alle afstanden zijn ‘geschatte afstanden’ van aanbevolen fietstochten. De reisdetails zijn behoudens wijzigingen, o.a. als gevolg van nautische, technische of meteorologische oorzaken.
Dag 1: Parijs – Parijs (Bougival)
Inschepen en inchecken om 14.00 uur in het centrum van Parijs. Na een ontvangst door de kapitein, de bemanning en de reisleider vaart het schip dwars door de stad. De aanlegplaats voor de nacht is in een buitenwijk van Parijs. Na een varend diner is er tijd voor een korte wandeling.
Wij adviseren u om een of meerdere dagen eerder naar Parijs te komen, zodat u voldoende tijd heeft om deze bruisende metropool te ontdekken.
Dag 2: Parijs (Bougival) – Auvers-sur-Oise (42 of 46 km)
Vanaf het startpunt Bougival fietst u langs de Seine naar St. Germain-en-Laye, waar u het plateau beklimt waarop u een paleis en tuinen vindt. Vanaf hier hebt u een prachtig uitzicht over Parijs. Later passeert u Conflans-Sainte-Honorine, waar de Oise en de Seine samenkomen. Vanaf de 19e eeuw is Conflans een belangrijk navigatiecentrum in Noord-Frankrijk. Uw bestemming is Auvers-sur-Oise, waar Vincent van Gogh de laatste dagen van zijn leven doorbracht en waar hij en zijn broer op de plaatselijke begraafplaats zijn begraven. Deze streek was geliefd bij veel impressionistische schilders. Na het diner kunt u een avondwandeling naar de begraafplaats van Van Gogh maken.
Dag 3: Auvers-sur-Oise – Beaumont | Beaumont – Pont-Sainte-Maxence (45 km)
U ontbijt, terwijl het schip naar Beaumont vaart. Begin uw fietstocht in Beaumont en volg de Oise rivier stroomopwaarts. In de namiddag bezoekt u het prachtige Chateau de Chantilly, een prachtig kasteel met een paardenrijschool en kunstgalerij – het Musée Condé – dat een van de mooiste schilderijencollecties van Frankrijk herbergt. Uw fietstocht gaat verder via de prachtige oude stad Senlis en door de bossen van Halatte naar de bestemming van vandaag, Pont-Sainte-Maxence.
Dag 4: Pont-Sainte-Maxence – Compiègne (52 km)
De fietstocht begint in Pont-Sainte-Maxence. Dit stadje dankt zijn naam aan het feit dat het in de Middeleeuwen een van de weinige bruggen over de Oise was. Daarom werd Pont-Sainte-Maxence de overnachtingsplaats voor koningen en kooplieden, die op weg waren naar Vlaanderen. Voordat u uw bestemming Compiègne bereikt, fietst u door het bos dat naar deze stad is genoemd, Forêt de Compiègne. De Franse koningen vonden het fijn om hier te jagen. Middenin het bos ligt het stadje Pierrefonds, waar u (de buitenkant van) het indrukwekkende kasteel kunt bewonderen. Compiègne heeft zijn architectonische rijkdom te danken aan de nabijheid van Parijs. De tuinen van het Chateau de Compiègne zijn zeker een bezoek waard. Vandaag is er geen diner aan boord. U kunt kiezen uit een van de lokale restaurants.
Dag 5: Compiègne – Pont l’Évêque (42 of 51 km)
Vandaag verlaat u de rivier de Oise om uw reis voort te zetten via het kanaalsysteem dat Frankrijk en België met elkaar verbindt. ‘s Ochtends fietst u het meest noordelijke deel van het bos van Compiègne in. Hier bezoekt u de ‘Clairière de l’Armistice’, de plaats waar de Franse en Duitse generaals het verdrag ter beëindiging van de Eerste Wereldoorlog hebben ondertekend. Daarna steekt u de Aisne over en fietst u door het bos van Ourscamp. In de middag brengt u wat tijd door in Noyon, waar u een van de oudste kathedralen van het land kunt bezoeken. Na uw bezoek fietst u terug naar het kanaal bij Pont l’Évêque, waar het schip op u wacht.
Dag 6: Pont l’Évêque – Haudival | Haudival – Péronne (45 of 56 km)
Vandaag vervolgt u uw reis op en langs het Canal du Nord. De aanleg van dit kanaal was al gepland in 1903, maar het duurde tot 1966 om de werkzaamheden af te ronden. Het werd aangelegd ter vervanging van het oudere en kleinere Canal de St. Quentin, dat in 1801 door Napoleon werd aangelegd om steenkool uit de mijnen naar het noorden te vervoeren. Tijdens het ontbijt brengt het schip u naar Haudival vanwaar de fietstocht begint door een licht glooiend, open landschap naar de stad Ham, langs de rivier de Somme en andere dorpjes naar Péronne. Het schip ligt afgemeerd net buiten het charmante stadje met zijn gezellige plein en mooie kerk, een kasteel en het fascinerende Grande Guerre-museum.
Dag 7: Péronne
Vandaag blijft het schip in Péronne. U hebt alle tijd om het museum te bezoeken, te ontspannen en wat te winkelen.
Dag 8: Péronne – Ytres (40 of 52 km) | Ytres – Havrincourt
Het eerste deel van uw fietstocht gaat door het Sommedal. Daarna gaat u verder door het dunbevolkte, open en glooiende landschap naar Ruyaulcourt. Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog was dit gebied de frontlinie van de strijd rond de Somme.
Het Canal du Nord heeft 2 tunnels, waar het schip doorheen moet varen. De langste is de tunnel van Ruyalcourt, die 4.350 meter lang is. Zodra iedereen weer aan boord is, vaart het schip door deze tunnel. Boven de tunnel is de waterscheiding tussen de rivieren Somme en de Schelde. Vanaf daar gaat het schip dus stroomafwaarts richting Arleux. Het schip legt aan op het hoogste punt van de Canal du Nord, in landelijk gebied.
Dag 9: Havrincourt – Arleux (37 – 50 km) | Arleux – Pont Malin
Uw fietstocht leidt naar de stad Cambrai, ooit een Romeinse provinciehoofdstad en een belangrijke bestemming voor pelgrims. De indrukwekkende, gerestaureerde gebouwen van de stadsfort, gebouwd onder koning Karel V zijn een bezoekje waard. Daarna fietst u door de moeraslanden van Chantraine naar het landelijke Arleux, de thuisplaats van gerookte knoflook, waar het schip op u wacht om naar de sluis van Pont Malin te varen.
Dag 10: Pont Malin – Denain | Denain – Doornik (Tournai) (47 of 51 km)
Vandaag volgt het schip het Canal du Grand Gabarit voor een paar uur, door een voormalig industriegebied van Noord-Frankrijk. Oude kolenmijnen en staalfabrieken grenzen aan het kanaal. U begint uw fietstocht in Denain. De rit gaat door wijds landbouwgebied en door kleine mijnwerkersstadjes richting de Frans-Belgische grens.
Eenmaal in België fietst u door het zogenaamde ‘witte land’. Het charmante vestingstadje Antoing ligt in het hart van deze streek en sinds de Romeinse tijd wordt hier (witte) kalksteen gedolven. De bestemming van vandaag is Doornik (in het Frans: Tournai), een van de oudste steden van België. Nu bent u in Wallonië, Franstalig België, waar alle steden en dorpen zowel een Franse als een Vlaamse naam hebben. Tot het begin van de 17e eeuw werd Doornik geregeerd door de Fransen. Hier won het tapijtweven aan belang, terwijl de lakenindustrie minder belangrijk werd. In de verschillende musea van de stad zijn uitstekende voorbeelden te zien. In 1940 werd het hele stadscentrum verwoest na een Duitse luchtaanval. De stad is echter prachtig gerenoveerd. Vooral de kathedraal de Notre Dame (12e en 13e eeuw) is de moeite waard, evenals de Belfort, die rond 1200 werd gebouwd. Vandaag is er geen diner aan boord. U kunt kiezen uit een van de lokale restaurants.
Dag 11: Doornik (Tournai) – Oudenaarde (41 of 43 km)
Nu vaart het schip stroomafwaarts over de Schelde en na het passeren van de taalgrens komt u het Vlaamse Gewest binnen. Vanaf hier is de gesproken taal dus het Vlaams. Uw doek van vandaag is Oudenaarde. Vroeger lag dit stadje op de grens van het Franse en Duitse Rijk en was daardoor vaak betrokken bij oorlogen. Omdat Oudenaarde in de vuurlinie stond, was er altijd wel iemand op de uitkijk. Het standbeeld van de beroemdste wachter, Hanske de Krijger, staat op het prachtige stadhuis. In de eerste helft van de 16de eeuw werd dit stadhuis gebouwd van zandsteen in Brabantse laatgotische stijl en het is een van de mooiste stadhuizen van Vlaanderen. Oudenaarde staat ook bekend als de stad van de tapijtwevers. Hun wandtapijt is beroemd over de hele wereld.
Dag 12: Oudenaarde – Gent (45 of 49 km)
Vandaag blijft u de rivier volgen richting Gent, uw bestemming. Gent is een levendige universiteitsstad met een rijke geschiedenis. De stad ontstond in de Romeinse tijd aan de samenvloeiing van de Leie en de Schelde. Deze gunstige ligging bracht heel wat rijkdom met zich mee met een piek in de late 13de en vroege 14de eeuw. De lakenindustrie was in de late middeleeuwen een bron van grote rijkdom. In de stad zijn veel patriciërswoningen bewaard gebleven. In de Lakenhal (1425) verzamelden zich de vele handelaren. De belangrijkste kerk is de Sint-Baafskathedraal, die in verschillende eeuwen en in verschillende stijlen werd gebouwd. In de kathedraal zijn verschillende meesterwerken van middeleeuwse schilderkunst te vinden. De ‘Aanbidding van het Lam Gods’ van Jan van Eyck is de bekendste van allemaal. U kunt een stadsrondleiding per boot maken of het oude kasteel Gravensteen bezoeken.
Dag 13: Gent – Brugge (52 km)
Vandaag fietst u door het aangename vlakke land van West-Vlaanderen naar Brugge. Brugge, ook wel ‘Venetië van het Noorden’ genoemd, zou de mooiste van alle Vlaamse steden zijn. Het oude centrum, dat dateert uit de Middeleeuwen, is bijna volledig intact. Vroeger was Brugge een metropool, centrum van handel en kunst, waar u nu nog volop van kunt genieten. Wij raden u aan om één of meerdere dagen langer in Brugge te blijven, zodat u voldoende tijd hebt om deze interessante stad te ontdekken.
Dag 14: Brugge (51 of 54 km)
Vandaag blijft het schip in Brugge. U kunt een van de optionele fietstochten door het aangename landschap rond Brugge maken, maar u kunt er ook voor kiezen om de dag te besteden in het mooie Brugge en een museum te bezoeken of fijn te winkelen.
Dag 15: Brugge
Einde van de reis: Ontscheping na het ontbijt tot 9.30 uur.
De huurfietsen aan boord zijn uniseksfietsen met een lage instap en een rechte en comfortabele zitpositie. Het zijn stabiele en betrouwbare fietsen, goed voor vele kilometers op het zadel. Besluit welke fiets u wilt huren en vul bij de reservering eenvoudig uw voorkeur in, dan zorgen wij voor een fiets op maat. Fietshuur is bij de meeste reizen niet standaard inbegrepen in de prijs.
Huurfietsspecificaties
Elke huurfiets van Boat Bike Tours is kwalitatief goed uitgerust. De fietsen bestaan uit een lichtgewicht aluminium frame en zijn voorzien van snel reagerende handremmen, minimaal zeven versnellingen, een in hoogte verstelbaar gelzadel, normale pedalen (geen klikpedalen), een eenvoudig te bedienen slot op het frame en speciale antilekbanden. Alles bij elkaar zorgt dit voor een lichte, stabiele en betrouwbare fiets, zeer geschikt om heel prettig lange afstanden op te toeren.
Ook de e-bikes beschikken over minstens zeven versnellingen en handremmen. De motor heeft een accu van 400 WH en biedt drie ondersteuningsniveaus. De e-bikes hebben eveneens een comfortabel gelzadel en een slot op het frame.
Note: Goed om te weten: enkele van onze schepen hebben standaard hun eigen fietsen aan boord. Deze zien er anders uit, maar zijn kwalitatief gelijkwaardig aan de andere Boat Bike Tours-fietsen.
Aanvullende fietshelm
Het gebruik van een fietshelm is in Nederland niet verplicht, maar is vanwege de veiligheid wel aan te raden. Wenst u een fietshelm te huren, dan kunt u dit tijdens het boekingsproces aangeven. Hebt u een premiumreis geboekt en tevens een fiets of e-bike gehuurd, dan zijn de fietshelm en een ‘beperking van aansprakelijkheidsschade en -verlies’ van uw gehuurde fiets of e-bike bij de huurprijs hiervan inbegrepen.
Ander soort fiets
Andere soorten fietsen, zoals kinderfietsen, aanhangfietsen, tandems, fietskarretjes en (achterop) kinderzitjes, zijn op aanvraag beschikbaar.
Eigen fiets of e-bike mee?
De kosten voor het aan boord parkeren van uw ‘gewone’ fiets bedraagt € 10 per week. Voor een e-bike betaalt u € 25 per week voor het parkeren en opladen. Om veiligheidsredenen is het niet altijd mogelijk om de accu’s van uw e-bike in de hut op te laden. De bemanning zal u informeren waar aan boord u de accu kunt opladen. Zowel bemanning als Boat Bike Tours zijn op geen enkele wijze verantwoordelijk of aansprakelijk voor eventuele schade, verlies of diefstal van de meegebrachte fiets of e-bike en toebehoren.
Note: niet alle schepen zijn geschikt of ruim genoeg voor extra fietsen, dus zorg ervoor dat u dit tijdig bij ons controleert.
De e-bikes beschikken over snel reagerende handremmen en minimaal zeven versnellingen. De motor heeft een accu van 400 WH en biedt drie ondersteuningsniveaus. Verder zijn de e-bikes voorzien van een comfortabel in hoogte verstelbaar gelzadel, een slot op het frame en speciale antilekbanden.
Het meenemen van een eigen fiets/e-bike is niet mogelijk, vanwege ruimtegebrek aan dek. Uitzonderingen worden gemaakt voor speciale fietsen, maar alleen nadat deze vooraf zijn aangemeld en bevestigd.
Klik op de onderstaande knop om de beschikbaarheid van deze tour te bekijken en/of online te boeken. Er wordt een nieuw scherm geopend.
Reizen in Frankrijk
Deels overdekt zonnedek
Gratis koffie en thee gekoeld (bruisend) water 24/7
Individueel regelbare airconditioning
Reizen in Frankrijk
Ruim zonnedek
Gratis koffie en thee 24/7
Individueel regelbare airconditioning
Fietsen door de bossen van Fontainebleau
Geschiedenis van het kasteel van Fontainebleau
Impressionist Barbizon & Moret-sur-Loing
Premiumschip met max. 20 gasten
E-Bike tochten door de Champagnestreek
Beroemde champagnekelders in Epernay
Parijs, een must voor Europese bezoekers
Premiumschip met max. 24 gasten
Fietstochten door Holland & Vlaanderen
Bekende steden Antwerpen & Brugge
Mooie vaartocht door de grachten van Gent
Premiumschepen met 20 tot max. 40 passagiers