Bekijk onze nieuwste reisaanbiedingen! Naar de actiepagina!

Boat Bike Tours is al jaren actief bezig om haar activiteiten, zowel op kantoor als aan boord van de schepen te verduurzamen. Om dit proces te versnellen is in 2024 een stichting opgericht met de naam Greenway.
Hiervoor reserveert Boat Bike Tours jaarlijks een deel van de inkomsten voor deze stichting (ook kunnen subsidiegelden in dit fonds worden gestort).
De Stichting Greenway bestaat uit een enthousiaste groep doendenkers en streeft de volgende doelen na:

  • Het stimuleren van projecten die de ecologische voetafdruk kleiner maken
  • Het stimuleren van projecten om kennis op het gebied van duurzaamheid te vergroten
  • Ontwikkelen van duurzame ligplaatsvoorzieningen voor fiets-vaar schepen
    .
In 2024 zijn de volgende initiatieven ondersteund:

• 6 schepen varen op HVO, te weten Flora, La Mar, Lena Maria, Gandalf, De Nassau, De Magnifique II. (HVO staat voor “Hydrotreated Vegetable Oil” en is een nieuw type dieselbrandstof. Het wordt gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval. Er komt geen druppel fossiele aardolie meer aan te pas.) De Stichting betaalt het verschil in prijs met gewone diesel. Doel was, naast het verminderen van de CO2 footprint te testen hoe de verschillende motoren zich hielden. We horen vrijwel alleen positieve geluiden. HVO is schoon, stinkt niet en motoren en kachels hebben goed gefunctioneerd.
• Op de schepen Flora en De Holland is de pilot ‘meten is weten’ van start gegaan. Brandstofverbruik en walstroomverbruik wordt d.m.v. brandstofmeters en KWH-meters bijgehouden. De gegevens worden via wifi verzameld, doorgestuurd naar Net Zero Cloud en inzichtelijk gemaakt via een dashboard wat op een laptop uitgelezen kan worden. Naast inzicht voor schipper en eigenaar (wat hopelijk ook leidt tot zuiniger varen) levert het voor BBT op een hele gemakkelijke manier gegevens om op een objectieve en betrouwbare manier de CO2 footprint te kunnen berekenen. In de toekomst wordt het bijhouden van een CO2 administratie voor bedrijven als BBT verplicht en ook grotere rederijen zullen op termijn aan die verplichte CO2 rapportage moeten gaan voldoen.

In 2025 heeft Stichting Greenway de volgende plannen:

• Er is een deal gesloten met een leverancier van HVO waardoor ca. 85% van alle brandstof die gebruikt wordt bestaat uit 100% HVO. Stichting Greenway betaalt weer het prijsverschil.
• Project ‘meten is weten’ verder uitrollen. We streven ernaar in 2 winters alle schepen bij dit project te betrekken en de nodige apparatuur te installeren.
• Subsidiëring pilot: één of twee schepen uitrusten met een boordzuiveringsinstallatie.
.
Daarnaast behoudt Stichting Greenway financiële ruimte voor nieuwe plannen en nodigt rederijen uit om innovatieve projectplannen in te dienen die de voetafdruk van Boat Bike Tours kunnen verkleinen.
Het bestuur bepaalt of het fonds aan deze plannen een financiële bijdrage levert.
Het bestuur bestaat uit 2 scheepseigenaren, 2 medewerkers van BBT en iemand die belangen van de Beroepschartervaart behartigt.