Tweede persoon halve prijs | Flexibele boekingsvoorwaarden | Rekeninghoudend met Coronamaatregelen Meer informatie
Sluiten

Op deze pagina vindt u alle veelgestelde vragen (FAQ). Alle informatie die u nodig heeft om u voor te bereiden op uw reis, vindt u op de pagina Reisvoorbereidingen. Staat uw vraag er niet bij? Stuur dan een e-mail naar servicedesk@boatbiketours.com.

Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus (COVID-19)

Update 29 mei
De ontwikkeling van de Coronavirus COVID-19-pandemie houdt de hele wereld in zijn greep. Het is duidelijk dat dit ook onze reizigers bezighoudt, ongeacht het tijdstip van hun reis of hun bestemming. De algehele situatie in Nederland en omringende landen verbetert geleidelijk en de beperkingen in het openbare leven worden stapsgewijs versoepeld. Onze prioriteit is en blijft het waarborgen van de veiligheid en het welzijn van onze gasten en medewerkers. We begrijpen dat u zich misschien zorgen maakt, maar we zijn hier om zoveel mogelijk hulp en advies te bieden.

Corona virus

15
Waarom kan het moeilijk zijn om Boat Bike Tours telefonisch te bereiken?

Als gevolg van de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het Coronavirus in Nederland in te dammen werken de meeste collega’s van ons kantoorteam nog steeds vanuit huis. We hebben onze telefoonlijnen net weer geopend, maar hebben momenteel dagelijks slechts een beperkt team op kantoor. Mocht u toch problemen ondervinden om ons telefonisch te bereiken, verzoeken wij u vriendelijk om een e-mail te sturen naar info@boatbiketours.nl. Echter: uw e-mail kan een of twee werkdagen in de wachtrij staan. We werken er hard aan om alle e-mails te beantwoorden. We nemen zo snel mogelijk contact met u op. Bedankt voor uw begrip.

Share
Waarom heb ik nog geen antwoord op mijn e-mail ontvangen?

Als gevolg van de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het Coronavirus in Nederland in te dammen werken de meeste collega’s van ons kantoorteam nog steeds vanuit huis. Uw e-mail kan een of twee werkdagen in de wachtrij staan. We werken er hard aan om alle e-mails te beantwoorden. We nemen zo snel mogelijk contact met u op. Bedankt voor uw begrip.

Share
Welke extra veiligheidsmaatregelen neemt Boat Bike Tours voor haar reizen?

Sinds begin april is Boat Bike Tours intensief bezig geweest met het ontwikkelen van nieuwe maatregelen voor onze reizen en schepen om een ​​veilig verblijf aan boord te garanderen. Deze voldoen aan de nieuwe gezondheids- en veiligheidseisen van de Nederlandse overheid. Hiervoor is in nauwe samenwerking met brancheorganisatie BBZ een uitgebreid “Corona-protocol voor fiets-vaarvakanties” ontwikkeld. Het protocol is afgestemd met het Ministerie van Volksgezondheid (VWS), het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en de veiligheidsregio’s Kennemerland, Noord-Holland Noord, Noord-Holland Midden en Zaanstreek-Waterland. Deze autoriteiten hebben met betrekking tot de structuur en inhoud geen enkel bezwaar aangetekend. Het volledige Corona-protocol vindt u op onze Corona-protocol-pagina. Bezoek onze Corona Virus Update-pagina voor meer informatie over “Veilig reizen in tijden van Corona”.

Share
Heeft Boat Bike Tours reizen moeten annuleren?

Ja, Boat Bike Tours (en/of zijn buitenlandse samenwerkingspartners) moesten verschillende reizen annuleren omdat ze niet konden worden uitgevoerd. Reizen in Nederland, België en Frankrijk tot half juni zijn geannuleerd. Sommige reizen in België en Frankrijk moesten tot begin juli worden geannuleerd. Reizen met vertrek tot midden / eind juni in Italië, Duitsland, Kroatië en op de Donau werden ook afgezegd. Alle gasten die voor elk van deze afgezegde reizen hadden geboekt, werden of worden onmiddellijk geïnformeerd.

Share
Wanneer gaan de reizen van Boat Bike Tours weer van start?

Gelukkig is de situatie nu verbeterd en is reizen van en naar de buurlanden vanaf half juni weer mogelijk. Veel landen versoepelen hun lockdown-maatregelen grotendeels, de reisbeperkingen binnen het Schengengebied worden vanaf 15 juni grotendeels opgeheven en de maatschappelijke en economische activiteiten worden hervat. Daarom hervat Boat Bike Tours vanaf medio juni het reizen in Nederland. Onze reizen naar België zijn vanaf eind juni weer mogelijk. In Kroatië kunnen vanaf half juni weer fiets-vaarvakanties plaatsvinden.

Ook in andere omringende landen, waar fiets-vaarvakanties plaatsvinden, verbetert de situatie, maar er zijn nog geen harde afspraken te maken over wanneer de reizen daar weer beginnen. Voor reizen in Duitsland wordt verwacht dat ze begin juli beginnen.

We houden alle ontwikkelingen en communicatie van de verschillende regeringen van deze landen nauwlettend in de gaten. Als een reis door ons of de organiserende partner moet worden afgezegd, zullen we alle geboekte gasten onmiddellijk op de hoogte stellen. Als we een geboekte gast nog niet hebben geïnformeerd, gaan we er momenteel van uit dat de reis zal plaatsvinden zoals gepland.

Share
Wat gebeurt er als mijn reis geannuleerd moet worden door Boat Bike Tours?

We zullen alle geboekte gasten onmiddellijk op de hoogte stellen. We zullen deze gasten aanbieden om hun reis uit te stellen en later in 2020 of 2021 een reis naar keuze opnieuw te boeken. Om deze reden is het reisaanbod voor 2021 al online beschikbaar. We bieden een aantal prikkels (kortingen) als u uw reis die door ons is afgezegd later in 2020 (25% korting + gratis huurfiets) of 2021 (10% korting) opnieuw boekt.

Share
Ik heb al een aanbetaling gedaan voor mijn reis / heb mijn reis volledig betaald: is mijn geld veilig?

Ja, alle (aan-)betalingen van consumenten die rechtstreeks bij Boat Bike Tours een reis hebben geboekt zijn veilig: deze betalingen vallen onder de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden): www.sgr.nl. Lees ook de gedetailleerde informatie over dit onderwerp op: https://boatbiketours.nl/reisvoorbereidingen/sgr/.

Het SGR-logo op uw boekingsbevestiging geeft u recht op terugbetaling door SGR in het onwaarschijnlijke geval van faillissement van Boat Bike Tours.

Share
Wat is een ‘Corona-voucher’? Wat kan ik hiermee doen?

Een zogenaamde “Corona-voucher” wordt afgegeven door Boat Bike Tours als we een reis moeten afzeggen vanwege de situatie in verband met de Corona COVID-19-pandemie. Elke gast die een reis heeft geboekt die door ons moest worden afgezegd en die al een betaling heeft gedaan, ontvangt een “Corona-voucher”. Deze voucher is 365 dagen geldig en heeft de waarde van uw (aan) betaling. Belangrijk: “Corona-vouchers” worden gegarandeerd door het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden van de Nederlandse reisbranche), dat op zijn beurt wordt gedekt door de Nederlandse staat. Uw geld is dus veilig! U kunt meer informatie vinden op: https://boatbiketours.nl/reisvoorbereidingen/sgr/. Met de waarde van deze voucher kunt u elke fiets-vaarvakantie op elke beschikbare reis in 2020 of 2021 met korting boeken. Als u uw ons afgezegde reis omboekt naar een andere reisdatum later in 2020 bedraagt de korting 25% korting + gratis huurfiets; voor een nieuwe reis in 2021 ontvangt u 10% korting.

Share
Wat gebeurt er als ik mijn reis naar een latere datum wil uitstellen of wil annuleren?

Als u uw geboekte reis die niet door ons is afgezegd en dus zal plaatsvinden, toch zelf wilt annuleren of uitstellen, dan gelden de normale annuleringskosten. Maar: wij bieden een aantal kortingen als u uw reis uitstelt en onmiddellijk omboekt naar een latere reisdatum. De ontvangen aanbetaling, verminderd met de annuleringskosten, gebruiken we dan als aanbetaling voor uw nieuwe boeking. Voor sommige reizen georganiseerd door een lokale buitenlandse partner (zogenaamde “partnerreizen”) kunnen afwijkende opties en voorwaarden voor omboeking van toepassing zijn. Neem contact met ons op als u dit overweegt.

Share
Als mijn reis wordt afgezegd door Boat Bike Tours, worden dan treinkaartjes, hotel e.d. vergoed?

Nee, u hebt alleen de fiets-vaarvakantie via ons geboekt. Wij verkopen geen extra landprogramma’s, transport of accommodatie. Neem daarom contact op met uw luchtvaart- of spoorwegmaatschappij, uw hotel of uw boekingsplatform.

Share
Dekt mijn annuleringsverzekering mijn eigen annulering vanwege het COVID-19 Coronavirus?

Nee, waarschijnlijk niet. De meeste verzekeringen dekken de annuleringskosten alleen in het geval dat de reiziger ziek is of wordt of gewond raakt en op basis van medisch advies niet kan reizen of de reis niet kan voortzetten. Sommige annuleringsverzekeringen dekken ook annulering als gevolg van baanverlies. Bekijk uw specifieke annuleringsverzekeringen en voorwaarden voor meer informatie.

Share
Ik heb een annuleringsverzekering via Boat Bike Tours afgesloten. Hoe werkt dit als ik mijn reis moet annuleren?

Als u een annuleringsverzekering hebt afgesloten via Boat Bike Tours, bent u verzekerd bij Anker Verzekeringen. Kijk in de algemene voorwaarden die u van hen heeft ontvangen of de reden voor de annulering gedekt wordt. In dat geval kunt u via ons een claimformulier aanvragen, invullen en terugsturen.

Share
Neemt Boat Bike Tours aan boord aanvullende veiligheidsmaatregelen?

Ja. U kunt gedetailleerde uitleg over dit onderwerp vinden op de speciale pagina’s voor ons “Corona-protocol voor fiets-vaarvakanties” en op onze Corona-virusupdatepagina.

Share
Wat gebeurt er als een (mede-)reiziger aan boord ziek wordt?

U kunt gedetailleerde uitleg over dit onderwerp vinden op de speciale pagina’s voor ons “Corona-protocol voor fiets-vaarvakanties” en op onze Corona-virusupdatepagina. In zo’n geval worden de gezondheidsautoriteiten (in Nederland: GGD of RIVM) direct ingeschakeld.

Share
Welke voorzorgsmaatregelen kan ik zelf nemen?
  • Controleer bij uw zorgverzekeraar of u (ook in het buitenland) voldoende verzekerd bent als u op reis medische zorg nodig heeft.
  • Sluit zo nodig en indien mogelijk een aanvullende zorg- of reisverzekering af voordat u op reis gaat.
  • Controleer de website van de RIVM, de Wereldgezondheidsorganisatie WHO en de voorzorgsmaatregelen van uw land.
  • Controleer uw reisschema om te zien of er beperkingen gelden voor uw reis naar uw bestemming.
  • Neem aanvullende persoonlijke medicatie mee (indien van toepassing).
  • Volg als extra voorzorgsmaatregel de aanbevolen gezondheids- en veiligheidsaanbevelingen met betrekking tot afstand houden, hygiëne, handen wassen en afvegen van oppervlakken ter plaatse en tijdens het reizen.
  • Als u uw plannen wilt of moet annuleren, controleer dan de reis- / annuleringsverzekering om te zien of deze dekking biedt voor de omstandigheden van uw annulering.
Share

Fietsen

2
Moet ik een fietshelm dragen?

In Spanje, Turkije en Kroatië zijn alle fietsers wettelijk verplicht een helm te dragen. In Italië zijn kinderen tot en met 16 jaar wettelijk verplicht een helm te dragen, in Oostenrijk kinderen tot en met 12 jaar, in Slowakije kinderen tot en met 14 jaar en iedereen die buiten woonwijken fietst. In Frankrijk zijn volwassen fietsers niet verplicht een fietshelm te dragen, maar kinderen tot 12 jaar wel.

In alle andere landen wordt het dragen van een helm aanbevolen, maar is dit niet verplicht. Als u een helm wilt dragen, raden wij u aan om uw eigen helm te kopen en mee te nemen. Op onze Premium reizen is een helm inbegrepen in de prijs en beschikbaar op aanvraag. Op de meeste andere reizen kunt u een helm huren.

Share
Kan ik mijn eigen fiets meenemen?

Op de meeste schepen kunt u uw eigen fiets meenemen, maar vraag vooraf bij ons op kantoor of er voldoende ruimte is aan boord van het schip waarmee u reist.

Let op: de reisleider, de bemanning, de eigenaar van het schip en Boat Bike Tours zijn niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor schade aan, verlies of diefstal van uw fiets.

Share

Op de fiets

5
Hoe fit moet ik zijn om mee te kunnen fietsen?

Nou ja… Het maakt je vakantie een stuk aangenamer. Dagelijkse fietstochten van zo’n 40-60 kilometer, dat betekent ongeveer 5 uur per dag op het zadel zitten met een gemiddelde snelheid van 12 kilometer per uur. Dit vraagt om een zekere basisconditie.

Share
Rijdt er een volgwagen mee?

Nee, er is geen zogenaamde bezemwagen mee onderweg.

Share
Kan ik mijn eigen pedalen meenemen?

Zolang ze vastzitten aan de fiets die u meeneemt, is het oké. Maar om uw eigen pedalen mee te nemen om ze aan een huurfiets te bevestigen, moeten we u teleurstellen. Dat kan niet.

Share
Kan ik weer aan boord van het schip voor het einde van een fietstocht?

Bij sommige tochten en op sommige locaties is het mogelijk om weer aan boord te komen voordat de eigenlijke fietstocht voorbij is. Maar niet overal. Dit komt omdat de meeste van onze schepen voldoende ruimte, diepte en een kade nodig hebben om het schip aan te leggen zodat u weer aan boord kunt komen.

Share
Hoe lang zijn de dagelijkse fietstochten?

De lengte kan variëren tussen 30 en 60 kilometer per dag. De exacte afstanden kunt u vinden bij het dag tot dagprogramma bij de reis op de website. Als we de lengte in tijd uitdrukken, dan kunnen kunnen we aangeven dat – afhankelijk van uw gemiddelde snelheid (van minimaal 15 kilometer per uur, wat de gemiddelde snelheid is die onze reisleiders tijdens de begeleide tochten rijden) en het aantal pauzes onderweg – de tijd die u op een fietsdag doorbrengt, varieert van 5 tot 7 uur.

Share

Begeleiding

1
Welke talen spreken de reisleiders?

De reisleiders spreken Nederlands, Engels en Duits. Sommige van hen spreken ook Frans of Italiaans. Ze doen hun instructies meestal alleen in het Engels en Duits. Als er veel Nederlandstaligen mee zijn, ook in het Nederlands. Uiteraard kunt u bij vragen altijd terecht.

Share

Het leven aan boord

8
Hoe groot is de groep aan boord?

Dit hangt af van het schip waarop u reist. De meeste kleinere schepen (met een maximale capaciteit van 20) zijn meestal volledig bezet. De grotere schepen (met een maximale capaciteit van ca. 100) zullen voor ongeveer 80-90% gevuld zijn op de meeste reizen.

Share
Hoe zien de hutten eruit?

We hebben een groot spectrum aan huttypen; variërend van benedendekse tweeling tot bovendekse superieure suites. Op de scheepspagina’s kunt u meer lezen over alle faciliteiten in de hutten en de verschillende hutsoorten.

Share
Is er Wi-Fi aan boord van de schepen?

Ja. Op al onze schepen is er Wi-Fi.

Share
Kan ik aan boord mijn kleding laten wassen?

Nee. Er is geen wasserij aan boord van de schepen.

Share
Zijn er föhns beschikbaar?

Op sommige schepen behoort een föhn tot de standaard inventaris in uw hut. Op andere schepen kunt u bij de receptie of bij een van de bemanningsleden om een föhn vragen.

Share
Is roken aan boord toegestaan?

Roken in uw hut, in de openbare ruimtes – zoals het restaurant, de bar en de lounge – is niet toegestaan. Op de meeste schepen kunt u aan dek roken in de daarvoor bestemde rookruimtes. Op enkele schepen is roken op het hele schip verboden.

Share
Mag ik een huisdier meenemen?

Nee. Huisdieren zijn niet toegestaan aan boord. Hoewel sommige kapiteins een hond aan boord hebben, zijn deze honden gewend aan boord van een schip en komen ze niet in de openbare ruimtes of in de hutten. Ze blijven in en rond het privégedeelte van de kapitein.

Share
Kan ik zeeziek worden aan boord van een schip?

Dit komt gelukkig bijna niet voor. De schepen zijn erg zwaar en het water waarop ze varen is echt rustig. De zeilschepen kunnen soms een beetje hellen, maar niet zozeer dat dit problemen oplevert voor het evenwicht.

Share

Vertrekhaven

2
Waar kan ik mijn auto parkeren voordat ik aan boord ga?

Dit is afhankelijk van de plaats van vertrek. Als de tour begint in Amsterdam kunt u uw auto parkeren in een P+R buiten het centrum, in een van de garages of gebruik maken van onze Valet Parking. In andere steden zijn er verschillende parkeermogelijkheden, beschreven in de reispapieren instapinformatie die u ontvangt voordat u vertrekt.

Share
Hoe kom ik op de plaats van vertrek?

Na het boeken van uw reis, sturen we u uitgebreide informatie over hoe u met de auto of trein naar uw bestemming kunt reizen en hoe u de aanlegplaats van uw schip kunt bereiken. Op sommige bestemmingen kunt u vooraf een parkeerplaats reserveren. Dit staat ook beschreven in de reisinformatie.

 

Share

Reisinformatie

6
Wat is de gemiddelde leeftijd van de gasten?

Dat verschilt per reis, maar gemiddeld is de leeftijd van onze gasten tussen 45 en 65 jaar. Ook varen er soms gezinnen met kinderen mee.

Share
Uit welke landen komen de gasten?

We hebben gasten vanuit de hele wereld: van Scandinavië tot Zuid-Afrika, van Australië tot Canada, van Rusland tot Brazilië en natuurlijk ook veel reizigers uit Europa.

Share
Hoe moet ik inpakken en wat moet ik meenemen?

Neem niet teveel mee! De hutten zijn niet zo ruim als een gewone hotelkamer. Opbergmogelijkheden zijn beperkt en in sommige hutten is de ruimte onder de bedden niet hoog genoeg om een harde koffer onder te schuiven. Een reistas is daarom meer geschikt.

Op de pagina Reisvoorbereiding vindt u meer informatie met tips.

Share
Wat gebeurt er als ik onderweg problemen krijg?

Dit hangt natuurlijk af van het soort probleem. Voor de meeste problemen kunt u uw reisleider vragen om te helpen bij het vinden van een oplossing. Fietst u niet in een groep, dan is de reisbegeleider of de schipper telefonisch bereikbaar. Denk aan verdwalen, lekke banden, fietsketting eraf, kleine ongelukken etc.

In geval van ernstige problemen, zoals ongelukken, plotselinge ziekten of verwondingen, belt u direct alarmnummer 112.

Share
Kan ik een fietshelm huren?

Ja, u kunt op de meeste reizen een helm huren. Op onze Premium reizen is een helm inbegrepen in de huurprijs en beschikbaar op aanvraag.

Share
Is het mogelijk om een dag aan boord te blijven?

Natuurlijk bent u welkom om overdag aan boord te blijven, in plaats van mee te gaan op de fietstocht. Laat de reisleider en/of de bemanning weten dat u aan boord blijft. Houd er rekening mee dat kinderen onder de 18 jaar onder toezicht van een volwassene moeten staan. Maak na het ontbijt wel gewoon uw lunchpakket klaar, er is geen gelegenheid om rond het middaguur eten te bestellen.

Share

Offerte aanvragen

  • Graag zo specifiek mogelijk aangeven. Indien u dit nog niet exact weet, dan graag maand/ periode aangeven.
  • Heeft u nog speciale wensen, opmerkingen of andere aanvullingen?
  • Hoe kunnen wij u bereiken?