Bekijk onze laatste aanbiedingen op onze actiepagina! Zie alle aanbiedingen

De CO2-voetafdruk van onze reizen komt natuurlijk voornamelijk door het leven aan boord. Samenwerken met onze scheepsexploitanten en schippers is daarom essentieel.

Daarom hebben we in de winter 2019/2020 een nulmeting voor de hele vloot uitgevoerd. Ook zijn we met álle scheepseigenaren in gesprek gegaan. Onze schippers hebben een grote liefde voor de natuur en zijn al jaren actief om bijv. voedselverspilling tegen te gaan. Het was dan ook geweldig om te zien en te horen hoe zij bezig zijn om nog meer duurzame voorzieningen te treffen. Zo wordt er gezocht naar alternatieven voor wegwerpplastic, wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van afbreekbare schoonmaakmiddelen en worden meningen gedeeld over de verpakking van de lunch.

Hoewel we onze uitstoot compenseren, blijft ons doel ook om te verminderen. We verzamelen feedback, delen kennis en vinden oplossingen om de voetafdruk te verkleinen. Op kantoor wordt afval gescheiden, bij de inkoop van schoonmaakmiddelen wordt op het ecolabel gelet, hoe kan het papierverbruik teruggedrongen worden?
We zijn in gesprek met de havenautoriteiten om duurzame voorzieningen te treffen zodat het afval van schepen gescheiden ingeleverd kan worden, dringen aan op voldoende walstroomcapaciteit zodat de generator minder hoeft te draaien.
We adviseren twee keer per week een vegetarisch menu te serveren, vanaf 2024 wordt dit opgenomen in de Service Legal Agreement met de scheepseigenaren.
We bieden gasten de mogelijkheid hun vlucht te compenseren.

Alleen door breed samen te werken met ons team op kantoor, de reisleiders, de nautische bemanning en de gasten kunnen we verandering tot stand brengen!

Bio-brandstof

We onderzoeken momenteel ook de mogelijkheden van hernieuwbare brandstof voor dieselmotoren, in het bijzonder HVO (hydrobehandelde plantaardige olie), die afkomstig is van gebruikte bak- en braadoliën. HVO brandt schoner en kan de CO2-uitstoot tot 90% verminderen. HVO kan ook worden gecombineerd met gewone dieselbrandstof. De meeste scheepsmotoren zouden op 30-50% HVO moeten kunnen werken.
Voor scheepseigenaren komt een fonds om om extra kosten te financieren als zij overschakelen op HVO.
We ondersteunen onze schippers ook met het verstrekken van extra leningen als zij willen investeren in bijv accus’s en zonnepanelen om zo de uitstoot structureel te verlagen.

Wij willen een samenwerking tot stand brengen met HVO-leverancier GoodFuels om onze vloot te ondersteunen bij het testen van HVO-brandstof. Dit is een complex proces dat afhankelijk is van vele factoren, waaronder de conditie van de scheepsmotoren en de locatie van brandstofleveranciers op onze routes.

Terug naar www.boatbiketours.nl/duurzaam